! Blog został przeniesiony, obecnie dostępny jest pod adresem: introwertyczka1.wordpress.com !

28.07.2015

Czy jestem złym człowiekiem?

Ludzie lubią klasyfikować, dzielić, utożsamiać się z określoną kategorią grup społecznych bądź też zjawisk. Lubią tworzyć podziały, lubią budować pojęcia bipolarne. Czują potrzebę tworzenia własnej tożsamości na podstawie czegoś konkretnego: celów, interesów, posiadanego albo nieposiadanego desygnatu, danego atrybutu - tego czegoś, co ich wyróżnia. Z tej potrzeby wzięły się państwa, narody, ideologie polityczne, z tej potrzeby wzięły się także religie. W niemal każdej religii jest dobro i zło, jest to coś, co jest chwalebne oraz to coś, co jest godne potępienia. Religia mówi, co jest słuszne, godne pochwały oraz wskazuje, co takie nie jest i czego należy unikać, aby nie być posądzonym o zło.
Róża

Od zawsze zastanawiałam się, czym właściwie jest to całe zło i co to znaczy, że ktoś jest złym człowiekiem. I przede wszystkim, czy ja jestem złym człowiekiem.

Teoretycznie człowiek zły to ten człowiek, który nie przestrzega reguł gry ustanowionych dawno temu na drodze tzw. moralności. Człowiek zły to człowiek niemoralny, nieetyczny, nieprzestrzegający dekalogu. Kłamie, kradnie, cudzołoży, zabija. No i te siedem grzechów głównych: zazdrość, pycha, nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu, chciwość itd. Wychodzi na to, że w "sprzyjających" warunkach zgrzeszyć można niemal wszystkim. Myślą, mową, uczynkiem, zaniedbaniem - wszystkim. Jeden niewłaściwy krok i już jest grzech na sumieniu. Wystarczy jeden drobny błąd.

To właśnie na podstawie popełnionych błędów definiuje się bycie złym. To popełnione błędy określają poziom zła w każdym z nas. Błąd, grzech, złe zachowanie - to, czego robić się nie powinno, a jednak się zrobiło.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Powiązane posty:

Spowiedź - wiersz
Sprzeczka - wiersz
Podzielono świat na klatki
Tacy jak ty, tacy jak ja
Zapomniany dzień
Kameleony - wiersz
Naród i zasada suwerenności narodu
Rodzaje partii politycznych
Grupa społeczna
Prawo a moralność
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

A co z karą za bycie złym człowiekiem? Może samotność jest właśnie taką karą za grzechy? Za błędy popełnione kiedyś tam.

Niektórzy powiadają, że dobry człowiek nigdy nie jest sam. Jeżeli ktoś jest sam, to jest sam tylko i wyłącznie z własnej winy. A skoro jest wina, to musi być i kara. Tą karą jest samotność.

Samotność jako kara - można i tak na to patrzeć. Zostałam ukarana za swoją myśl, słowo, uczynek i obojętność. Nie spowiadałam się od lat, lecz mimo to pokutę mam jakby wyznaczoną. Przez kogo? Przez życie. Życie jest bezwzględne i zawsze bezlitośnie odpłaca. Tutaj nie ma sentymentów: jest wina, to musi być i kara. Życie się nie cacka.

Boję się tego, co będzie jutro i boję się tego, co będzie za rok, dwa. Lęk jest ściśle skorelowany z samotnością, jest jednocześnie przyczyną oraz skutkiem samotności. Aż zadziwia mnie, jak z pozoru dwa zupełnie różne aspekty łączą się ze sobą tworząc taki dziwny twór: moje życie.

Archiwum bloga

! Blog został przeniesiony, obecnie dostępny jest pod adresem: introwertyczka1.wordpress.com !
Kopiowanie tekstów jest zabronione. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Introwertyczka na Bloggerze Introwertyczka na Wordpressie Introwertyczka na Facebooku Introwertyczka na Google Plus Introwertyczka na Twitterze Introwertyczka na Youtube Introwertyczka na Pinterest Introwertyczka na Weheartit Introwertyczka na Tumblr Introwertyczka na Bloglovin Adres e-mail

O mnie

Moje zdjęcie
Mam na imię Daria i w przestrzeni internetowej jestem głównie nawiedzoną multiblogerką. Założyłam blogi z niezwykle banalnego powodu: po to, aby prezentować publiczności swoją twórczość. Tak się składa, że internet i funkcjonujący w jego ramach blogger oferują taką możliwość, więc czemu z niej nie skorzystać?

W chwili obecnej blogowanie pozwala mi zarówno na wyrażanie siebie, jak i na uporządkowanie swoich rozbieganych myśli. Wciągnęło mnie od pierwszej chwili i nie ukrywam, że sporą większość czasu w sieci poświęcam właśnie prowadzeniu blogów. :-) Mam ich kilka i każdy z nich jest dla mnie ważny.

Zachęcam również do wypowiadania się na Forum dla Ciebie, a także do zapoznania się z moją ofertą w zakresie pomocy blogowej: Ulepsz swój blog z Introwertyczką!.